ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ανακοίνωση ΣΚΛΕ σχετικά με τη χρήση του όρου «υποχρεωτική Κοινωνική Εργασία» στο σχολείο για τους μαθητές που εκφοβίζουν στην Εθνική Στρατηγική για την Πρόληψη και την Αντιμετώπιση της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων, 2025-2030.
Ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος ΝΠΔΔ με αφορμή τη χρήση του όρου: υποχρεωτική κοινωνική εργασία στις προτάσεις πολιτικής για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό, στο κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής για την Πρόληψη και την Αντιμετώπιση της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων καθώς και την έντονη αναπαραγωγή του από τα ΜΜΕ, διευκρινίζει τα εξής :
Η Κοινωνική Εργασία αποτελεί εφαρμοσμένη κοινωνική επιστήμη και ακαδημαϊκό, επαγγελματικό πεδίο των Κοινωνικών Λειτουργών. Ο ορισμός για την Κοινωνική Εργασία, όπως αποφασίστηκε από την Γενική Συνέλευση της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κοινωνικών Λειτουργών τον Ιούλιο του 2014, αποτυπώνεται ως εξής:
"Η Κοινωνική Εργασία είναι εφαρμοσμένο επάγγελμα αλλά και ακαδημαϊκό πεδίο που προωθεί την κοινωνική αλλαγή και ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή και την ενδυνάμωση και απελευθέρωση των ανθρώπων. Οι αρχές της κοινωνικής δικαιοσύνης, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της συλλογικής ευθύνης και του σεβασμού της διαφορετικότητας είναι κεντρικές στην Κοινωνική Εργασία, η οποία θεμελιώνεται από τις θεωρίες της Κοινωνικής Εργασίας, των κοινωνικών επιστημών, των ανθρωπιστικών επιστημών και τη γηγενή γνώση και συνδέει ανθρώπους και δομές για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της ζωής αλλά και να ενισχύσει την ευημερία τους."
Επειδή λοιπόν η Κοινωνική Εργασία αποτελεί συγκεκριμένο και διακριτό ακαδημαϊκό, επιστημονικό και επαγγελματικό πεδίο, ουδεμία σχέση μπορεί να έχει με αναφορές για «υποχρεωτική “κοινωνική εργασία” από μαθητές», έτσι όπως αποτυπώνονται στο κείμενο προτάσεων πολιτικής της Εθνικής Στρατηγικής για την Πρόληψη και την Αντιμετώπιση της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων και όπως αναπαράγονται άκριτα από τα ΜΜΕ.
Κάθε περίπτωση εκφοβισμού είναι διαφορετική, απαιτώντας μια ατομική προσέγγιση, αλλά ταυτόχρονα, το ζητούμενο είναι το σχολικό περιβάλλον να μπορεί να διαμορφωθεί με τρόπο που να μειώνει σε μεγάλο βαθμό το φαινόμενο του εκφοβισμού. Οι κοινωνικοί λειτουργοί εργάζονται για να εκπαιδεύσουν όλα τα μέρη που εμπλέκονται με μια προβληματική συμπεριφορά, να δημιουργήσουν ασφαλή περιβάλλοντα και να εκπαιδεύσουν. Οι όποιες δραστηριότητες που έρχονται ως πρόταση μέτρου με υποχρεωτικό κοινωνικό χαρακτήρα από μαθητές δεν μπορούν αφενός να φέρουν το όνομα της επιστήμης που υπηρετούμε και αφετέρου να ταυτίζονται με μέτρο επιβολής ποινής σε ανηλίκους, παραχαράσσοντας την αξία της επιστήμης της κοινωνικής εργασίας και των σκοπών που επιτελεί.
Παράλληλα εκφράζουμε τον έντονο προβληματισμό μας όχι μόνο για τις προτάσεις πολιτικής που αφορούν την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας αλλά και άλλων σημείων της Εθνικής Στρατηγικής καθώς και των εξαγγελιών που τη συνόδευσαν.
Άμεσα θα κατατεθεί και σχετικό υπόμνημα με τους προβληματισμούς και τις προτάσεις μας, όπως άλλωστε εκ του θεσμικού μας ρόλου πράξαμε και κατά τη διάρκεια επεξεργασίας της εν λόγω Εθνικής Στρατηγικής από την αρμόδια επιτροπή.
Επικοινωνούμε διακριτά το θέμα της χρήσης του όρου ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ, καθώς αξιοποιείται με τρόπο λανθασμένο και καταχρηστικό στο κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής για την Πρόληψη και την Αντιμετώπιση της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων και χρήζει άμεσης αναθεώρησης. Για όλους αυτούς τους λόγους ως Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος ΝΠΔΔ ζητούμε επιτακτικά την αντικατάσταση του προτεινόμενου μέτρου και την απαλοιφή της χρήσης του όρου.