Πρόσληψη 390 μόνιμων και σύσταση 802 νέων οργανικών θέσεων Κοινωνικών Λειτουργών στην Εκπαίδευση
H πρόσληψη 390 μόνιμων Κοινωνικών Λειτουργών στην Εκπαίδευση (ΕΔΥ και ΚΕΔΑΣΥ) καθώς και η σύσταση 802 νέων οργανικών θέσεων Κοινωνικών Λειτουργών στα ΚΕΔΑΣΥ (202 θέσεις) και στις ΕΔΥ (600 θέσεις) στο πρόσφατα ψηφισθέν νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας αποτελεί αναγκαίο και θετικό βήμα προς τη δημιουργία Κοινωνικών Υπηρεσιών διεπιστημονικά στελεχωμένων με μόνιμο προσωπικό σε κάθε σχολείο της Χώρας που αποτελεί πάγια, διαχρονική θέση και διεκδίκηση του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδας
Η ενίσχυση των δομών της εκπαίδευσης με Κοινωνικούς Λειτουργούς είναι ένας κρίσιμος παράγοντας για την ουσιαστική υποστήριξη της σχολικής κοινότητας, τόσο σε επίπεδο πρόληψης όσο και παρέμβασης. Οι Κοινωνικοί Λειτουργοί συμβάλλουν ενεργά στην προαγωγή της ψυχοκοινωνικής ευημερίας των μαθητών, στη στήριξη των οικογενειών τους και στη συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς για τη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού, ασφαλούς και υποστηρικτικού σχολικού περιβάλλοντος.
Ο ΣΚΛΕ υπογραμμίζει την ανάγκη:
- να καλυφθούν άμεσα όλες οι οργανικές θέσεις Κοινωνικών Λειτουργών,
- να μειωθεί ο αριθμός των σχολικών μονάδων ανά ΕΔΥ ώστε να καταστεί ουσιαστική η παρέμβαση της και να υπάρχει μια ΕΔΥ ανά σχολική μονάδα,
- να υλοποιηθεί στην πράξη η καθολική πρόσβαση όλων των μαθητών σε κοινωνικές υπηρεσίες εντός του σχολείου μέσω της σταθερής παρουσίας Κοινωνικών Λειτουργών σε κάθε σχολική μονάδα όλων των βαθμίδων.
Την ίδια στιγμή, είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι, παρά τη θετική κατεύθυνση, οι τωρινές προσλήψεις και η σύσταση νέων θέσεων είναι “σταγόνα στον ωκεανό” των πραγματικών και αυξανόμενων αναγκών της σχολικής κοινότητας, των μαθητριών/ών και των οικογενειών τους. Η πρόληψη, η έγκαιρη ανίχνευση των δυσκολιών και η αποτελεσματική παρέμβαση δεν μπορεί να επιτευχθεί με αποσπασματικές ή ανεπαρκείς λύσεις όταν οι σχολικές μονάδες στην πρωτοβάθμια, στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και στις επαγγελματικές δομές αντιστοιχούν σε 12.764 σε όλη τη χώρα (μειούμενες κατά 714 που ανεστάλη η λειτουργία τους λόγω έλλειψης μαθητών). Ο μαθητικός πληθυσμός που φέτος, αν και μειούμενος, αφορά 1.210.000 παιδιά τα οποία σήμερα με τις τρέχουσες κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες, έχουν ανάγκη ποιοτικών και εξατομικευμένων ψυχοκοινωνικών υπηρεσιών από επαρκώς στελεχωμένες επιστημονικά σχολικές κοινωνικές υπηρεσίες.
Ο ΣΚΛΕ θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις και να παρεμβαίνει θεσμικά, διεκδικώντας την ενίσχυση του ρόλου των Κοινωνικών Λειτουργών στην εκπαίδευση ώστε να επιτευχθεί σε κάθε σχολείο να υπηρετεί ως μόνιμο προσωπικό και ένας Κοινωνικός Λειτουργός βάζοντας τέλος στην αποσπασματικότητα παροχής σταθερών ψυχοκοινωνικών υπηρεσιών προς τους μαθητές και τις οικογένειές τους αλλά και της ανασφάλειας που υφίστανται κάθε χρόνο χιλιάδες αναπληρωτές οι οποίοι βέβαια καλύπτουν πάγιες και διαρκής ανάγκες της σχολικής κοινότητας .
Ο ΣΚΛΕ καλεί όλα τα συναρμόδια Υπουργεία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση όχι μόνο το Υπουργείο Παιδείας, να αναλάβουν αντίστοιχες πρωτοβουλίες για τη συστηματική ενίσχυση των δημόσιων υπηρεσιών με μόνιμους Κοινωνικούς Λειτουργούς, διασφαλίζοντας την ισότιμη και οριζόντια κάλυψη των κοινωνικών αναγκών σε όλα τα πεδία της κοινωνικής πολιτικής, με επίκεντρο το παιδί, την οικογένεια και το σχολείο ως βασικό κύτταρο για την κοινωνική ένταξη.